Vastuullinen lainaaminen
Lainanmyöntäjältä odotetaan aina vastuullisuutta. Tämä vastuullisuus varmistaa, ettei luottoa myönnetä hakijalle, jolle siitä voi tulla ongelmia. Melkein kaikki maksuongelmat ovat vältettävissä, kunhan luotonmyöntäjä tekee lailliset velvollisuutensa. Hakijalla on myös osa vastuullisessa lainaamisessa: hänen omalla vastuulla on toimittaa tiedot rehellisesti ja mikäli luotto myönnetään sekä nostetaan, hoitaa takaisinmaksun tuomat velvoitteet sovitusti.
Lainaamisen vastuullisuus luottopalvelun puolelta
Luottopalvelun vastuullisuus keskittyy ennen lainan hakemista tehtäviin arvioihin ja tietojen tarkastamiseen. Luotonmyöntäjillä on käytössä useita eri rekistereitä, sekä joukko yhteistyökumppaneita, joilla on käytössä lisätietoja. Tämän lisäksi asiakas toimittaa tietoja luottopalveluun päätöksen tekemiseksi. Luottopäätöksessä päätetään, myönnetäänkö haettua lainaa, sekä millä koroilla ja ehdoilla luottoa myönnetään. Tässä tulisi viimeistään estää lainan myöntäminen asiakkaalle, jolla ei ole realistisia mahdollisuuksia suorittaa takaisinmaksu sovitusti, tai on huomattavasti selkeitä merkkejä siitä, että käyttäjä tulee joutumaan ongelmiin maksujen kanssa. Kuluttajaliitto vastuullisesta lainaamisesta
Lainaamisen vastuullisuus asiakkaan puolelta
Vastuullisuus lainaprosessissa jää asiakkaan puolelle siinä kohtaa suuremmalla painolla, kun on aika suorittaa velan takaisinmaksu. Takaisin maksaminen on tärkein osa lainaamista, koska sen huonosti hoitaminen johtaa ongelmiin. Hyvin tehtyyn lainanhakuun kuuluu aina huolellinen suunnittelu, missä määritetään, kuinka paljon on varaa ottaa luottoa, ja minkä verran avointa lainaa voidaan maksaa kuukausittain takaisin. Tämän suunnittelu etukäteen ei ole vaikeaa, se vaatii vain oman taloudellisen tilanteen auki laskemisen. Kun tietää mitä oma talous kestää, on helppoa ennakoida mahdolliset sudenkuopat, jotka voivat aiheuttaa talousongelmia myöhästyneiden maksujen muodossa. Kun lainan lyhennykset ovat myöhässä, tulee luotolle huomattavia määriä lisäkustannuksia lyhyessä ajassa.
Ongelmatilanteiden ratkaiseminen
Mikäli lainan takaisinmaksussa syntyy ongelmia, on tärkeintä reagoida nopeasti. Nopea reagointi estää ylimääräisten kulujen syntymisen, ja varmistaa että velka ei missään tapauksessa joudu ulosmitatuksi. Jos myöhässä on vain yksi maksu, eikä se ole mennyt perintään, ota yhteyttä luottoa myöntäneen tahon asiakaspalveluun ja varmista itsellesi uusi maksuaikataulu. Näin avoinna olevaa lainaa ei laiteta perintään, vaan saat mahdollisuuden hoitaa asian. Mitä pidempään maksut ovat maksamatta, sen vaikeampaa asioiden hoitaminen myöhemmin on. Jos velka on ehditty laittaa perintään, ja saat perintätoimiston karhukirjeen, tulee yhteydenotto tehdä perintätoimistoon ensisijaisesti. Kun asiat on sovittu perintätoimiston kanssa, ja perintäkaari saatu katkaistua, ota heti yhteys luotonmyöntäjään, ja sovi avoimena olevalle luotolle uusi lyhennys, minkä pystyt maksamaan vaivattomasti. Luotto-ongelmien korjaaminen omatoimisesti Työ ja elinkeinoministeriön dokumentti velkaongelmista sekä niiden ratkaisusta